Frågor och svar

Här nedan kan du får svar på några av de vanligast ställda frågorna till våra kundmottagare. Vi hoppas att detta hjälper dig och sparar tid inför ditt nästa besök hos oss.

På en auktoriserad verkstad tas din bil omhand av specialutbildad personal. Vi använder originaldelar samt biltillverkarens egna diagnos- och specialverktyg. Vi är hårt kontrollerade och måste uppfylla generalagentens kvalitetskrav på utfört arbete, kundnöjdhet, säkerhet, lokaler, verktyg, miljöföreskrifter och personalens utbildning.

Genom att serva bilen på en auktoriserad verkstad får du ut så mycket som möjligt av din bil samtidigt som den behåller ett högt andrahandsvärde.

 

Läs mer här

Priset på en original-service baseras på hur omfattande servicen är. Varje service är unik, framtagen för att passa just din bil.

När du bokar en tid via vår hemsida så får du ett kostnadsförslag på just din bil tillsammans med bokningsbekräftelsen.

Det beror förstås på vad det är för service/reparation på bilen men i regel så ska du ha med dig serviceboken, låsmutter (om bilens däck är utrustad med låsbultar) och extra viktigt är att ha med protokollet från bilprovningen i original om vi ska åtgärda eventuella besiktningsanmärkningar.

Om du lämnar in bilen för service under inlämningtiderna på morgonen, 7.00-9.00 så ska bilen bli klar före stängning samma dag. Undantag kan hända vid tilläggsarbeten. Behöver du bilen före någon speciell tid så var noga med att framföra detta vid inlämningen så ska vi göra vårt bästa för att tillgodose dina önskemål.

Är bilen inlämnad för avläsning / felsökning är det svårt att svara på hur lång tid det tar. När felet hittas får ni besked.

Samma sak gäller vid reparationer. Här beror det på hur omfattande reparationen är och om reservdelar finns tillgängliga. Ni kontaktas löpande under arbetets gång och får ett individuellt besked och en beräknad klartid.

En bil är idag utrustad med ca 20 st datorer. Datorerna styr det mesta som händer i bilen. Om systemet känner av något fel under start eller körning tänds en varningslampa på instrumentpanelen.

När en varningslampa tänds bör man i första hand kontrollera vad som står i instruktionsboken. Kontakta sen din verkstad för att se om det är ett akut fel som omgående måste åtgärdas.

Även om lampan slocknar av sig själv så bör du kontakta din
verkstad eftersom felkoderna kan finns kvar och ge anmärkningar på besiktningen.

Vad är fel och hur åtgärdas det?

När verkstaden tar in bilen börjar vi med att koppla upp bilen mot vårt analysverktyg och läser av felkoderna. Felkoder indikerar vad som kan vara fel. Det kan vara allt från avgasrening, insprutning till någon givare eller programvara som inte fungerar som den ska.
Har vi tur får vi ett exakt svar på vilken del som inte fungerar men oftast får vi bara en fingervisning om vart vi ska börja söka efter felet.

Ibland kan lampor tändas av tillfälliga orsaker utan att något egentligen är fel och då kan det räcka med att bara radera felkoderna. Vi provkör alltid bilen för att se att felkoderna inte kommer tillbaka, men om vi anser att problemet är åtgärdat lämnas bilen tillbaka till kunden redan i detta läge.

Vid mer avancerade fel måste vi göra en djupgående felsökning enligt fabrikantens anvisningar. Det är omöjligt att säga hur lång tid en sådan tar, det beror helt på hur svårt det är att identifiera felet men så fort vi hittat vad vi misstänker är fel ringer vi kunden för att avgöra hur vi ska gå vidare med reparationer.

Ibland kan det finnas flera orsaker till ett och samma fel så om lampan tänds igen efter att vi lagat bilen behöver det inte betyda att felet inte var åtgärdat från början utan att det kanske fanns fler felaktiga komponenter och då går vi tillbaka till felsökningstadiet igen. Det är dock ovanligt att detta händer och vi jobbar alltid för att du ska vara helt nöjd när du lämnar vår verkstad.

Även om vi verkligen uppskattar att lämning och hämtning sker under våra öppettider så funkar det helt enkelt inte alltid. Vi erbjuder i de fallen följande alternativ:

Du kan lämna in bilen före stängning dagen innan du har verkstadstid.

Om du inte hinner hämta bilen innan vi stänger så finns alternativet att hämta den på morgonen dagen efter istället.

Först och främst krävs det att du gör en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag och får ett skadenummer.

Bilen besiktas sen av vår skadereglerare, en skadevärdering (kostnadsförslag) sätts ihop och skickas till bilens försäkringsbolag. När ett positivt svar kommer från försäkringsbolaget så börjar arbetet hos oss.

Reservdelar som behövs beställs hem till bilen, observera att en del delar repareras, vissa utbytta reservdelar kan också vara begagnade.

När alla reservdelar anlänt till vår verkstad startar arbetet med att återskapa bilen till sitt ursprungliga skick. Först demonterar vi alla skadade delar och mäter och avsynar stommen så att den är rak och som den skall vara. Är den inte rak så monteras bilen upp i ett verktyg som heter riktbänk. Där kan man fixera karossen så att man kan mäta upp chassit med laser och få ett mätvärde att utgå ifrån. När vi har mätvärdet så börjar vi dra eller pressa på karossen så att karossen blir rak. Sedan byter vi ut bärande karossdelar som är i behov av detta. Delarna återmonteras med hjälp av laser, så att delarna kommer exakt rätt. Vi svetsar fast reservdelarna. När chassidelarna är på plats monteras alla lösa detaljer som behövde lackeras.

Lackering utförs av oss i vår supermoderna nya anläggning. Den avsynas och godkänns innan vi slutmonterar alla detaljer som är avtagna inför lackeringen. Sedan rostskyddas de delar som behöver detta.

När bilen är klar utförs en slutkontroll som dokumenteras enl. ISO9001. Bilägaren kontaktas och bilen är färdig för leverans.

När bilägaren hämtar bilen betalas ev. självrisk. Är bilägaren momsregistrerad, betalas hela momsen på skadan.

I en AC-service ingår:
Tömning av gas, trycktest och läcksökning med hjälp av UV-lampa eller elektronisk läcksökare, påfyllning av köldmedie och olja. Kontroll av hög- och lågtryckssidans värden, kompressorns funktion, kondensorfläkten, drivremmarnas skick och eventuella skador på komponenterna.

Vi gör servicen medan du väntar!

Reparation
Om det behövs en reparation så hjälper vi er självklart med det med. Som auktoriserad AC-verkstad följer vi miljöskyddslagen och därför fyller vi aldrig på gas i system som innehåller några synliga läckor.
Detta enligt Statens naturvårdsverks föreskrifter om kylanläggningar.
Vi säljer även reservdelar till AC-system.

 

Du kan lätt undvika onödiga kostnader genom att regelbundet göra AC-service. Utan kontroll av AC-anläggningen blir kompressorn och dess funktion förr eller senare försämrad. Detta kan innebära att den blir förstörd och måste bytas ut. Om du gör en AC-service ca en gång om året kan eventuella fel upptäckas och avhjälpas i tid.

Som auktoriserad AC-verkstad följer vi miljöskyddslagen och därför fyller vi aldrig på gas i system som innehåller några synliga läckor.
Detta enligt Statens naturvårdsverks föreskrifter om kylanläggningar.

Vad säger lagen?

miljolag